W listopadzie ubiegłego roku, dokładnie dekadę od czasu premiery debiutanckiej płyty, MTVoid powrócił z nowym albumem Matter’s Knot, Pt. 1.
MTVoid (pisane również MT Void, M.T.void) to projekt muzyczny który powstał w kooperacji dwóch muzyków, a są nimi: Justin Chancellor, basista zespołu Tool oraz Piotr 'Glaca’ Mohamed, wokalista, producent muzyczny, lider Sweet Noise, znany także z projektu My Riot i współpracy z takimi artystkami i artystami jak Anna Maria Jopek, Edyta Górniak, Anja Orthodox, Natalia Kukulska, Adam Darski, Krzysztof 'Docent’ Raczkowski, Peja, Bogdan Kondracki, O.S.T.R., Shahid, Pezet czy None.
Ostatnio również ze swojej solowej działalności, pod szyldem Glaca wydał w 2018 roku album Zang, gdzie gościnnie wystąpiła min. Kora dla której było to ostatnie muzyczne nagranie nim przegrała walkę z chorobą. Na albumie udzieliła się też Marta Podulka i…sam Justin Chancellor.
MTVoid powstał pod koniec 2008 roku a na pierwszy album Nothing’s Matter przyszło trochę poczekać, bo swoją premierę miał dopiero w 2013 roku. A teraz po 10 latach od tego wydarzenia doczekaliśmy się kolejnej płyty Matter’s Knot, Pt. 1. Dekada to wydawać by się mogło spory kawałek czasu, jednak zarówno Justin Chancellor ze swoim zespołem Tool, jak i sam Glaca z wszystkimi swoimi projektami, zdążyli nas przyzwyczaić do tego, że na dobrą muzykę wypada poczekać.
Nie inaczej jest z tą płytą, bo chociaż jest tutaj tylko siedem numerów, trwających trochę ponad pół godziny, to zawartość merytoryczna albumu swoją istota sprawia, że naprawdę warto było czekać. Opisywany jako progresywny, industrialny i ambientowy faktycznie jest przesiąknięty tymi klimatami na wskroś. A to oznacza jednocześnie, że nie jest to album dla każdego.
Jakiś czas temu pisałem o Venerze i jakoś gdy słuchałem tego albumu, to bardzo wciągnąłem się w tego typu dźwięki. Pochłonęło mnie to na tyle, że zapragnąłem więcej i nagle pojawił się nowy MTVoid i po raz kolejny zaspokoił mój apetyt. Apetyt na dźwięki nie oczywiste, zupełnie inną sferę obcowania z muzyką.
Matter’s Knot, Pt, 1 przyciąga nie tylko ambientem i industrialem ale także tym, że wszystko co zastosowano na tym albumie opiera się na piekielnie ciężkim basie. Ten ciężar jest jak wyznacznik równowagi pomiędzy astralnymi dźwiękami dookoła, które bez basu byłyby często łagodne i delikatne. Zmienna amplitud rejestrów powoduje, że cała muzyczna przestrzeń jest wypełniona po brzegi i tworzy intensywne krajobrazy.
Te wciągają od pierwszego utworu i prowadzą przez muzyczną podróż do ostatniego dźwięku. A ich zróżnicowanie daje możliwość eksplorowania coraz to nowych barw i emocji. Są tu zarówno momenty łagodne, niczym towarzysz dalekich, pozaziemskich podróży, jak i mocniejsze, bezpośrednie uderzenie, które ma swój jasny, dosadny przekaz. Wszystko to razem przeplata się tworząc jedną, skumulowaną materię.
Już po pierwszych przesłuchaniach znakiem rozpoznawczym staje się przyjemność odkrywania nowych smaczków, ukrytych elementów i muzycznych zakamarków tej produkcji. A to samo w sobie udowadnia, że panowie doskonale zdawali sobie sprawę z tego, co chcą zarejestrować w studiu. I tutaj jest zawarta odpowiedź na pytanie, dlaczego tak długo trzeba było czekać na kolejną premierę. Zarówno Justin Chancellor jak i Glaca są profesjonalistami i jednocześnie są bardzo krytyczni wobec siebie, więc by zabrać się do nagrywania, musieli być więcej niż pewni, że jest to dzieło skończone.
By być sprawiedliwym należy podkreślić że na Matter’s Knot, Pt. 1 występują nie tylko twórcy tego projektu czyli Justin Chancellor i Piotr Mohamed, ale usłyszeć można także zaproszonych do współpracy gości. A są nimi: Aric Importa – amerykański perkusista znany z Night Verses czy The Fever 333, tutaj udzielający w utworze Propagator; Andy Morin – amerykański producent muzyczny, inżynier dźwięku i muzyk, tutaj udzielający również na perkusji w utworze Scanner Void; oraz Isabel Munoz-Newsome – pochodząca z Londynu wokalistka, gitarzystka i projektantka grafik znana najbardziej z zespołu Pumarosa, tutaj użyczająca wokalu w utworze Drop-Out. W utworze Magnificent na gitarze gra Ben Sherazi.
Jeśli jesteśmy przy osobach współtworzących ten album, to warto przypomnieć, że logo MT Void stworzył Vahan Bego – artysta plastyk, malarz i rzeźbiarz. Urodził się i wychował w Armenii, jednak jego losy tak się potoczyły, że od 1993 roku tworzy w Polsce. Znany jest ze współpracy ze Sweet Noise, Pidżama Porno czy Strachy Na Lachy. Ostatnio zdjęcia jego rzeźb znalazły się w specjalnym, jubileuszowym wydaniu płyty Tool – Undertow.
Jak więc widać sporo wyjątkowych osób ze świata muzyki przyłożyło rękę do Matter’s Knot, Pt. 1. I słuchając finału ich pracy czuć, że wszystko zagrało jak w szwajcarskim zegarku. Tym bardziej, że tego typu muzyczne klimaty nie należą do prostych i oczywistych, co w oczywisty sposób wymusza na muzykach maksymalne zaangażowanie.
Im dłużej słucham tego albumu, tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu że to bardzo wymagająca muzyka dla wymagającego słuchacza. Takiego, który oczekuje czegoś więcej, który lubi delektować się każdym dźwiękiem i w tej materii jest wysublimowanym koneserem. I tylko ktoś, kto naprawdę rozumie muzykę, jej meandry, jej głębsze postrzeganie, bardzo zaprzyjaźni się z tym albumem i będzie do niego wracać zawsze gdy znudzi się otaczającymi zewsząd muzycznymi kalkami atakującymi nas z mainstreamu.
Czas trwania albumu jest na tyle wyważony, że ktoś komu nie po drodze z takimi klimatami, bez większych problemów dotrwa do końca a potem pójdzie w swoją stronę. Ci którzy wiedzą co to dobra muzyka, zaczną kolejne sesje odsłuchu, gdzie właśnie to jest dopiero początek prawdziwej przygody z tym krążkiem.
Pewne jest jednak to, że nie zapoznać się z Matter’s Knot, Pt.1 jest niewybaczalnym muzycznym grzechem. Chociażby z tego powodu, że wypada znać dźwięki które powstały w wyniku współpracy polskiego artysty z basistą jednego z najbardziej rozpoznawalnych zespołów metalowych na świecie!
MTVoid – Matter’s Knot, Pt. 1
Premiera – 10 listopada 2023
1. Death Survives – 6:14
2. Lilt – 3:49
3. Propagator – 4:54
4. Drop-Out (feat Aric Improta) – 4:40
5. Scanner Void (feat Isabel Munoz-Newsome)– 2:37
6. MaBeLu (feat Andy Morin) – 3:47
7. Magmaficent – 5:29
Piotr 'Glaca’ Mohamed – wokal
Justin Chancellor – bass
Aric Improta – perkusja w Propagator
Isabel Munoz-Newsome – wokal w Scanner Void
Andy Morin – perkusja w MaBeLu
Ben Sherazi – gitara w Magnificent
Inżynieria dźwięku: Tom Koch, Jamie Neville
Managment – Ann Chien
Mastering – Bernie Grundman
Logo – Vahan Bego
Autor zdjęć – Neil Kellerhouse
Autor zdjęcia (Peter And Justin) – Scott Dachroeden
Kierownictwo artystyczne, projekt – Justin Chancellor, Neil Kellerhouse
Label – Lobal Orning Records, Revolver Magazine
Kompozycje, wykonanie i nagrania – Justin Chancellor i Piotr 'Glaca’ Mohamed
Zostaw Komentarz